Thursday, February 01, 2007

Dålig människa?

Idag råkade jag snubbla över en djuraktivistvideo, nämligen denna: http://www.youtube.com/watch?v=I-UpQTpvoes&mode=related&search

Det som störde mig var inte djuren som led eller liknande, utan att jag inte kände en enda känsla när jag såg dom. Jag kunde kolla på när dom fick halsen avskuren och jag blev faktist hungrig i vissa fall. Jag kommen nog troligen aldrig att lämna mitt arv att äta kött. Vi har gjort det sedan vi skapades, sedan apstadiet. Att förneka det är som att gå imot naturens balans. Vi finns för att äta kött, att gämna ut balansen. Att äta vegetariskt är som att gå imot naturen. Att äta kött är det jag gör för att överleva och om flertalet djur måste dö för det så är det, hur egoistiskt det än låter, helt acceptabelt.


Nu är jag hungrig igen.

3 comments:

Anonymous said...

Människan har ätit kött sen urminnes tider, ja. Men det jag tror att de flesta veggisar sluta äta kött för att liksom protestera mot allt onödigt lidande som djuren måste stå ut med innan dom dör, inte för att dom inte gillar kött.Typ.

Nyllet said...

Jag känner lite likadant, Ahlberg. Häromdagen berättade Arleskär om de sjuka förhållandena på nåt kycklinguppfödningsfabrik, med blod överallt, missbildade fåglar med fötter ur huvudet och annat sjukt, och jag fortsatte att äta mina McNuggets. Man blev rent av hungrig av historien.

Martin said...

Haha, det lustiga är att du använder samma argumentationsteknik som både extremdarwinister, extremreligiösa, kvinnoförtryckare, nazister mfl använder i sina respektive diskussioner.

Vad man har gjort sen urminninnes tider är synnerligen ointressant. Man har under väldigt långa tidsperioder både bränt judar på bål, hävdat att kvinnan är en lägre stående varelse och ansett att jorden var platt.

Det är vad man bör syssla med i den moderna civiliserade samhället som är relevant.


Dock tror jag personligen inte grejen är att bli vegetarian, för det kommer alltid finnas en massa folk som inte bryr sig (ofta av okunskap). Det vettigaste är alltså att köpa ekologiskt kött. På så vis kan man ha koll på att djuren behandlats någorlunda vettigt och fått leva i en någorlunda naturlig miljö.

Den vansinniga köttindustrin är inte bara en fara för miljön och människorna som jobbar där (läs på om USA's slakteriindustri och hur arbetsvillkoren förändrats till det sämre de senaste 100 åren), utan i förlängningen för hela samhället.

MVH
Martin (som är lite insatt åtminstone, men läs "Snabbmatslandet" av Eric Schlosser för mer info)