Thursday, March 01, 2007

Mitt val

Som dom flesta redan vet nu så var överklagelsen till lumpen var ganska misslyckad. Det var ganska jobbigt men jag kan förstå deras läge där som måste följa lagboken till punkt och pricka. Sen så kom frågan om hemvärnet upp. Eftersom jag inte har mönstrat så kan jag inte göra GSUn (grundläggande soldat utbildningen) på tre månader som behövs om man ska med i hemvärnet. Men man kan gå runt den om man går med i en näraliggande organisation som är kopplat till hemvärnet som lottorna eller signalistgrupper. Problemet är då följande. För att kunna gå med i hemvärnetmåste jag ha gjort någon av dessa utbildningar och sen är fast med den. Och eftersom både pistolskytteförbundet och försvarsutbildarna inte är direkt koplade utan ibland får meddelande om att dom kan behövas i vissa övningar så kan jag inte gå med i hemvärnet via någon av dom (jo nyllet, jag ringde överstechefen på hemvärnet och frågade). Så om jag nu skulle vilja gå med i hemvärnet så måste jag bli signalist (radiooperatör) och är inskränkt på det. Och jag vill inte bli signalist.

Men(!) då kom jag på att för dryga ett år sen så hade jag skickat ett mail till flygvapenfrivilliga och frågat om jag skulle passa. Jag fick svar ifrån en person som hette Thomas Hillemar och han sa att jag skulle passa trots mitt handikap. Efter mitt bakslag inom lumpen som skadade mitt ego ganska hårt så börjar jag tvivla och har nu lämnat ett meddelande på hans telefonsvarare om att han ska ringa tillbaka så vi kan prata om möjligheten för mig att gå deras kurser. När jag väl hade gjort detta så började jag undra varför jag valde bort flygvapenfrivilliga i första hand. Jo, nylin sa att FBU var bättre för dom låg närmare och hade liknande övningar. Men saken är ju den att i flygvapenfrivilliga kan jag troligen gå vilken inriktning jag vill. Och jag vet vad jag vill, jag vill försöka komma med i Flygvapenfrivilligas specialförband. Jag kanske inte kommer med men jag ska pröva och kämpa som ett as för att få det. Och även om jag inte får det kan jag troligen gå en jävla massa andra kurser.



Nu sitter jag bara här och väntar på svar. Han får hålla tummarna.

1 comment:

Nyllet said...

Det är bara det att man måste åka tvärs igenom hela jävla Sverige för att komma till närmaste plats där Flygvapenfrivilliga håller sin kurser. Det är sjukt långt bort. Och säkförbanden hamnar du inte direkt i efter första kursen, utan det blir till att åka dit bra många gånger. Egentligen ska du ju ha en bakgrund inom stridande förband för att bli det.

Men jag kan fortfarande tänka mig att hänga med på en TFU.